Jaký potřebujete moto olej?

Moto olej. Který budete potřebovat?

Každá motorka má jiné nároky na moto olej. Aby byl stroj spolehlivý a v dobrém stavu, je potřeba vybrat vhodný moto olej na míru, který bude vašemu stroji maximálně vyhovovat. Péče, kterou motorce věnujete, se vám mnohonásobně vrátí v počtu najetých kilometrů. Také se vyhnete zbytečnému servisu a případným opravám. Výběr správného oleje a jeho výměnu pro vás zajistí i servis, ale není od věci, abyste své motorce rozuměli i vy sami. Můžete se dostat do situace, kdy se vám to bude hodit.

Specifika motorového oleje

Co je to vlastně motorový olej? Můžeme říct, že plní funkci maziva v motoru, ať už se jedná o auto nebo v našem případě o motorku. Oleje pro motorku jsou však specifické a nikdy byste je neměli zaměnit. Když se podíváme na motorky, disponují až dvojnásobným měrným výkonem oproti automobilu, a to při zachování toho samého pracovního objemu.

Jednotlivé součásti motoru olej chrání před korozí, ale zároveň má také těsnicí a čisticí funkci. Funguje také jako chladivo. Vývojem a výrobou motorových olejů se zabývají zpravidla nadnárodní společnosti, které těží nebo zpracovávají ropu. Věnují se mu také přímo značky vyrábějící motorky.

Než se rozhodnete pro konkrétní olej, podívejte se do specifik dané motorky – výrobce by v nich měl vždy uvádět, jaký olej je vhodný.

Minerální a syntetické moto oleje

Nejprve to byly minerální, později se k nim na trhu přidaly také syntetické oleje. Ve druhém případě se jednalo o výrazný přínos co do kvality olejů. Syntetické oleje mají nejen výborné výkonnostní vlastnosti, ale také vysokou viskozitu. Později se vše posunulo ještě dál a oba druhy olejů začaly být míchány. Novější technologie umožnily spojit ty nejlepší vlastnosti obou zmíněných olejů. Dnes rozlišujeme dva druhy olejů, takzvané PAO a estery. Oba typy spočívají v odlišném míchání poměrů.

Současné moto oleje jsou navíc takzvaně aditivované. To znamená, že jsou do nich přidávány látky, které je zušlechťují.

Značení moto olejů

Syntetické i minerální oleje mají své vlastní značení. U syntetických je to 0W nebo 5W, u polysyntetických 10W (10W/40 a podobně) a u minerálních je číslo vždy vyšší, například 15W, 20W. První číslo udává nejnižší teplotu, při jaké lze startovat motor. Druhé číslo naopak udává hustotu oleje pro vysoké teploty. Když se podíváme na stupnici SAE, můžeme oleje rozdělit do 12 viskózních tříd:

  • Letní - 20, 30, 40, 40, 50, 60
  • Zimní - 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W

Naopak americká norma dělí oleje podle typu motoru a výkonnostní úrovně:

  • Vznětové motory - CA, CB, CC... až CK-4
  • Zážehové motory - SA, SB, SC… až SM

U některých výrobců se lze setkat s vlastním značením.

Přinesl vám článek informace, které jste hledali? Přečtěte si také Na motorce kolem světa ve dvou a Digitální nomádství na čtyřech kolech.

Fotografie